Ταπεινός, πολυτάλαντος και πάντα με ένα χαμόγελο στα χείλη, χωρίς να χάνει την αισιοδοξία του για την επόμενη μέρα!
Ο Φώτης Σπύρος στο νέο του ξεκίνημα, μίλησε αποκλειστικά στον Πάνο Σταματόπουλο και στο Checkinart!
Φώτη μου καλώς όρισες στο Checkinart! Tι ετοιμάζεις με την καλοκαιρινή περιοδεία της παράστασης; Tι θα δει ο κόσμος από σένα;
Κάθε παράσταση είναι μια νέα ζωή και έτσι αξίζει να το ζεις αλλά και να είναι. Είναι πολύ ωραίο να ξαναρχίζεις από την αρχή και εγώ προσωπικά είμαι σε μια φάση της ζωής μου που ξαναρχίζω σε πολλά πράγματα από την αρχή, ίσως και την ίδια μου την ζωή. Αυτό το εγχείρημα θέλει τόλμη και σίγουρα τολμηρός δεν είναι αυτός που δεν φοβάται αλλά αυτός που φοβάται και προχωράει, αυτός είναι ο πραγματικός ήρωας. Μου αρέσει να μιλάω με νέους ανθρώπους γιατί έχω πολλά να πάρω και μου αρέσει να ακούω πολλές απόψεις. Αισθάνομαι ότι κάποια στιγμή έχασα την επαφή που ήθελα να έχω με το γύρω και νομίζω πώς τώρα την ανακτώ.
Η παράσταση “Το μυστικό κλειδί της Πηνελόπης Δέλτα” παρόλο που η Πηνελόπη Δέλτα είναι μια συγγραφέας που έζησε τον προηγούμενο αιώνα, μιλάει για ένα σημερινό, σύγχρονο και αυριανό μας πρόβλημα, το πρόβλημα του συναισθήματος και για ότι δεν γνωριζόμαστε αν θέλουμε να μιλήσουμε για το συναίσθημα. Πρόκειται για μια κοπέλα η οποία δεν μπορεί να αισθανθεί και έτσι κάνει ένα ταξίδι μέσα της και έξω, νοητό, με πολύ δράση και χιούμορ για να ξαναβρεί το συναίσθημα της και την καρδιά της, την οποία της έχουν πάρει από όταν ήταν μικρή ώστε να μην πονάει. Για να μην πονέσει, θέλει να ξαναβρει την καρδιά της, ξέροντας ότι άμα την βρει θα πονέσει αλλά έτσι αξίζει η ζωή. Η ζωή δεν έχει αλλιώς ενδιαφέρον, αν δεν είσαι μια ανοιχτή πληγή, να μπορείς να βάλλεσαι γιατί μπορεί να είμαστε περαστικοί σε αυτή τη ζωή αλλά να μην την περνάμε ως περαστικοί γιατί δεν έχει αξία έτσι.
Πόσο εύκολο είναι την εποχή που ζούμε και την υπερπληθώρα των παραστάσεων που βρίσκονται σε περιοδεία, να οργανωθεί μια τέτοια παραγωγή και να στηριχθεί οικονομικά με τον κατάλληλο τρόπο;
Χαίρομαι πολύ για την ερώτηση σου! Είναι πάρα πολύ δύσκολο. Σε αυτό το νέο εγχείρημα είμαι μαζί με τον Νίκο Χρηστίδη και τον Γιάννη Παπαθανασίου και δουλεύουμε πάρα πολύ για να το στηρίξουμε οικονομικά και ευτυχώς τα καταφέρνουμε πολύ καλά. Θέλει μια απίστευτη τρέλα, πάρα πολύ δουλειά, φοβερή όρεξη από όλους μας, αυταπάρνηση στο όνειρο και ουσιαστικά με ένα όραμα για το αύριο. Μόνο έτσι μπορούν να γίνουν δουλειές, μόνο από ανθρώπους που αγαπάνε πολύ αυτό που κάνουν γιατί όσα λεφτά και να έχεις δεν φτάνουν.
Πώς είδες την θεατρική κίνηση του κόσμου στις νέες παραγωγές της Αθήνας;
Εγώ που δεν είμαι ο μέσος θεατής γιατί βλέπω πολύ περισσότερες παραστάσεις λόγω της φύσης του επαγγέλματος και πάλι μέσα σε 1500 πρεμιέρες, είδα μετά βίας τις 100. Όλα έχουν από ένα κοινό και δεν είμαι ούτε υπέρ ούτε κατά με όλο αυτό που γίνεται. Σίγουρα είναι στα κατά το γεγονός ότι ανεβαίνουν τόσες πολλές παραστάσεις κάθε χρόνο γιατί αποπροσανατολίζεται το κοινό από τα καλά πράγματα και είναι υπέρ το ότι υπάρχουν πολλές και διαφορετικές επιλογές. Μέχρι τώρα έχω παίξει 80 παραστάσεις στο επαγγελματικό θέατρο, έχω κάνει 19 ταινίες και σήριαλ και δεν τολμώ να πω ότι είμαι ηθοποιός. Ηθοποιός γίνεσαι κάθε μέρα. Με το να παίξεις σε ένα σήριαλ ή να κάνεις ένα Δευτερότριτο σε ένα θέατρο δεν είσαι ηθοποιός. Θα πρέπει να πονέσεις και να ματώσεις για να πετύχεις τον στόχο σου.
Συνεργάζεσαι με αρκετά νέα παιδιά στον θίασο σου στα οποία δίνεις την ευκαιρία με αυτόν τον τρόπο να αναδειχθούν και να βρεθούν σε μια αξιόλογη παραγωγή. Πώς βλέπεις την νέα γενιά των ηθοποιών; Tι απαντάς προσωπικά στην έπαρση;
Με αυτούς που θαμπώνονται, θλίβομαι πολύ και είναι λυπηρό γιατί το βλέπω αρκετές φορές και υπάρχει γύρω μας ως φαινόμενο. Λόγω του ότι έχω δει την συνέχεια, πραγματικά δεν υπάρχει αίσιο τέλος στο παραμύθι που ζουν γιατί ζουν μια αυταπάτη και θα προσγειωθούν εύκολα. Τις φωτοβολίδες δεν τις θαυμάζει κανένας, ουσιαστικά θαμπώνουν μια στιγμή. Το αστέρι μπορεί να το θαυμάσεις γιατί δεν γίνεσαι εύκολα.
Ζούμε την εποχή του “γρήγορου”. Το Θέατρο έχει το δικό του τρόπο γιαυτό θα περιμένεις υπομονετικά στην ουρά και αν δεν αποφασίσεις ότι θα περιμένεις, δεν θα πας στο ταμείο και αν δεν πας στο ταμείο, δεν θα έρθει ποτέ η σειρά σου. Λόγω ότι η νέα γενιά δεν έχει το πλεονέκτημα που είχαμε εμείς, να μπορεί να γνωρίσει σπουδαίους ανθρώπους του χώρου όπως την Μ. Μερκούρη, τον Χατζηδάκι και τον Τσαρούχη, έτσι πρέπει να πεισμώσει και να μορφωθεί. Να αφήσει τα Social Media και τις ευκολίες και να κάτσει να διαβάσει γιατί ανέξοδα δεν γίνεται.
Τηλεόραση του 2018. Ο κόσμος μέσω των επαναλήψεων συνεχίζει και αγαπάει θερμά προηγούμενες σου δουλειές όπως τους “Δύο Ξένοι” και “Μαρία η άσχημη” και τις παρακολουθεί με μεγάλο ενδιαφέρον μέχρι και τώρα . Πώς νιώθεις όταν σήμερα μια μερίδα του κόσμου, σου μιλάει για αυτούς τους ρόλους;
Δεν είναι τυχαίο όλο αυτό! Εκείνη την εποχή οι δουλειές αυτές έγιναν με μια αθωότητα και ερασιτεχνικά πάντα με την καλή έννοια του όρου. Ήμουν τυχερός που έπαιξα δίπλα σε σπουδαίους ηθοποιούς και όλοι οι ηθοποιοί πηγαίναν να κάνουν τηλεόραση χωρίς να ξέρουν τηλεόραση και με όλη τους την αγάπη και το μεράκι, έτσι δημιουργήθηκε αυτή η τηλεόραση που θαυμάζουμε όλοι μας τώρα. Την σημερινή εποχή βλέπουμε ελάχιστους ανθρώπους του θεάτρου που κάνουν τηλεόραση, κάποιες φωτεινές εξαιρέσεις και ευτυχώς που υπάρχουν. Εγώ είμαι ένας άνθρωπος που τον είδε πολύ περισσότερο η τηλεόραση από ότι την είδε. Δεν έβλεπα τηλεόραση, με έβλεπε και αυτό λόγω του περιορισμένου χρόνου. Πολλά από αυτά που έχω κάνει δεν τα έχω δει και τα θυμάμαι αμυδρά όπως προχθές που παρακολούθησα ένα επεισόδιο του “Κόκκινο Δωμάτιο” με το οποίο χάρηκα πολύ γιατί το είδα για πρώτη φορά.
Έπειτα από αρκετά χρόνια απουσίας από το τηλεοπτικό πεδίο, τι είδους πρόταση θα σου έκανε το κλικ για να επιστρέψεις στην τηλεόραση;
Αν με ρωτάς με το τι θα ήθελα να επιστρέψω στην τηλεόραση, θα σου απαντούσα ότι θα ήθελα να κάνω μια εκπομπή για την ποίηση και τις τέχνες, ενάντια σε όλο αυτό που κυριαρχεί γύρω μας και θλίβομαι γιατί βλέπουμε οτιδήποτε υπάρχει ως πρόγραμμα για να μην κοιταχτούμε μεταξύ μας. Αγαπάω πολύ την δουλειά μου και ένα μέλος μου είναι και η τηλεόραση. Έχω κάνει τηλεόραση με αγάπη και έχω πάρει αρκετή αγάπη από αυτήν και από τον κόσμο από τον οποίο το εισπράττω συνεχώς. Πιστεύω ότι οι καλοί ηθοποιοί και αυτοί που θεωρούν ότι έχουν κάτι να προσφέρουν, πρέπει να δοκιμάσουν να κάνουν ξανά δουλειές στην τηλεόραση και να μην κάθονται από έξω κρίνοντας μόνο. Βέβαια εμείς ως γενιά έχουμε βγάλει αρκετά χρήματα από την τηλεόραση ενώ πια δεν υπάρχουν αυτά τα χρήματα, η τηλεόραση είναι φάμπρικα και μια πάρα πολύ δύσκολη δουλειά. Ο κόσμος βλέπει το 1/10 του κόπου μας ενώ εγώ μπορώ να δουλεύω 10 μέρες για ένα τέτοιο αποτέλεσμα.
Γιατί πιστεύεις ότι ο κόσμος την περίοδο που διανύουμε προτιμάει με τεράστια ποσοστά να δει ένα πρόγραμμα όπως το Survivor αντί των 2-3 σειρών που υπάρχουν στους τηλεοπτικούς δέκτες;
Εθίσαμε την νοικοκυρά και τον κόσμο στην κλειδαρότρυπα και στην αγωνία για το τίποτα. Ο κόσμος ξεχνάει τα προβλήματα του και κοιτάει οτιδήποτε προκειμένου να μην κοιταχτούν μεταξύ τους. Είναι χυδαίο όλο αυτό και κάποιος πρέπει να το σταματήσει.
Το τελευταίο καιρό έχουμε δει πολλούς ηθοποιούς όπως τον Θ. Αθερίδη και την Σ. Καρύδη να παρουσιάζουν τηλεοπτικές εκπομπές και τηλεπαιχνίδια. Εσύ σε μια ανάλογη πρόταση, θα έλεγες το ναι;
Όντας ηθοποιός από τα πάντα μαθαίνεις και τα πάντα είναι ένα σεμινάριο για σένα. Έχω κάνει στο παρελθόν το “Clever” στον Ant1 μαζί με την Ματθίλδη Μαγγίρα το οποίο γούσταρα πάρα πολύ και πέρασα μοναδικά. Γούσταρα να το κάνω και ποτέ μου δεν κάνω τίποτα μόνο για τα χρήματα. Αυτό το οποίο κάνει ο Θ. Αθερίδης και η Σ. Καρύδη είναι ένα πολύ ωραίο πρότζεκτ το οποίο θεωρώ ότι θα μου ταίριαζε. Ευχαρίστως θα έλεγα το ναι σε ένα ανάλαφρο, ψυχαγωγικό πρόγραμμα γιατί η ψυχαγωγία είναι πολύ μεγάλο πράγμα και δεν είναι καθόλου εύκολο αλλά ούτε και κακό.
Ζούμε σε μια εποχή που η παραπληροφόρηση κυριαρχεί και ο καθένας έχει το ελεύθερο μέσω του ίντερνετ αλλά και των Social Media, να γράψει ότι θέλει και για τον καθένα. Πώς διαχειρίζεσαι εσύ τυχόν ψεύτικες ειδήσεις που θα διαβάσεις για σένα ή αναληθή δημοσιεύματα;
Θεωρώ ότι είμαι αρκετά ευαίσθητος ως άνθρωπος και έχω αναπτύξει μηχανισμούς και λογική στο πότε και πώς πληγώνομαι, όχι ότι μπορώ να τους ελέγξω αλλά όλον αυτόν τον μηχανισμό μέσω του διαδικτύου, δεν μπορώ να τον πάρω στα σοβαρά. Επειδή ξέρω ότι μπορεί κάποια στιγμή, κάτι που θα ειπωθεί, να με πληγώσει, απλά δεν θα το διαβάσω. Αν με κάποιον άνθρωπο, έχω ουσιαστική σχέση και ανησυχήσει με αυτό που έχει γραφτεί, θα με πάρει τηλέφωνο να με ρωτήσει και εγώ θα του απαντήσω.
Την περίοδο που ήσουν εκτός λόγω των προβλημάτων που αντιμετώπιζες, υπήρχε κόσμος που ενώ ήταν κοντά σου στις λαμπερές στιγμές, δεν βρέθηκε δίπλα σου και δεν αναρωτήθηκε που είσαι;
O κόσμος όταν ήμουν άσχημα, έκανε το καλύτερο που έπρεπε να κάνει, απομακρύνθηκε από κοντά μου και ευτυχώς που το κάνανε. Αυτό το οποίο μου συνέβη, με έσπρωξε να πάρω την απόφαση και να γίνω καλά. Αν είχα πορτούλες και παραθυράκια, ακόμα θα σερνόμουν. Όλοι οι άνθρωποι που με αγαπούσαν, μου γύρισαν την πλάτη και έτσι αποφάσισα να γίνω καλά και τώρα είμαι πάλι κοντά τους. Τους ευχαριστώ όλους γιατί μόνο τότε θα αποφάσιζα να γίνω καλά γιατί αλλιώς δεν θα γινόμουν καλά. Αισθάνομαι ότι αυτή την στιγμή που επιστρέφω έχω να πω κάποια πράγματα στους γύρω μου και στον κόσμο. Κέρδισα πάρα πολλά από αυτή την ιστορία, ήταν ο Μεσαίωνας μου και τώρα ήρθε η Αναγέννηση.
Πόσο θα σε απασχολήσουν οι κριτικές που θα γραφτούν σήμερα για σένα και την δουλειά σου;
Καταρχάς μου αρέσει η λέξη γνώμη αντί της κριτικής. Το κρίνω είναι άσχημη λέξη και για αυτόν που το κάνει, είναι λίγο σαν βρισιά. Ακούω τις γνώμες όλων και τις λαμβάνω υπόψιν μου, άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο. Αν είναι εμπαθές κάτι, νομίζω ότι μπορώ να το ξεχωρίσω.
Πολλοί συνάδελφοι τον τελευταίο καιρό δηλώσαν συμμετοχή σε ριάλιτι επιβίωσης στην τηλεόραση όπως για παράδειγμα ο Γιάννης Αιβάζης και η Φιλίτσα Καλογεράκου. Εσύ σε μια πρόταση τι θα έλεγες; Θεωρείς ότι ένας ηθοποιός χάνει ότι έχει παρουσιάσει μέχρι εκείνη την στιγμή στον κόσμο λόγω της μεγάλης παραπληροφόρησης και υπερβολικής έκθεσης του παιχνιδιού;
Σέβομαι την οικονομική ανάγκη του καθενός. Δεν υπάρχει κανένας άλλος λόγος να δηλώσεις συμμετοχή σε τέτοια προγράμματα εκτός από οικονομική ανάγκη, μόνο να σε λερώσουν, μπορούν. Εγώ θα θεωρούσα προσβολή μια τέτοια πρόταση. Μια εκπομπή στην τηλεόραση ή ένα τηλεπαιχνίδι, φυσικά και θα το έκανα αλλά κάτι τέτοιο το θεωρώ κατάντια.
Πώς διαχειρίζεσαι την σημερινή κατάσταση στο ελληνικό θέατρο, με τις υπάρχουσες εργασιακές ρυθμίσεις των ηθοποιών ή το γεγονός ότι μια παράσταση μπορεί να σταματήσει πριν την ώρα της και να μην πληρωθεί καθόλου ο θίασος;
Εμείς ευθυνόμαστε δυστυχώς γιαυτό γιατί τα είχαμε και τα χάσαμε. Να κοιτάξουμε ο καθένας λίγο τον εαυτό του γιατί όταν πηγαίναμε σε μια δουλειά για να πάρουν εμάς και όχι τον άλλον και κάναμε συνεχώς εκπτώσεις, με αυτόν τον τρόπο, εμείς οι ίδιοι το καταστρέψαμε το πράγμα. Έτσι σε έπαιρναν σε μια δουλειά, μάθαινε ο άλλος με αυτή την λογική και ο επόμενος ζητούσε λιγότερες πρόβες με λιγότερα χρήματα. Έτσι μας κατέλήξαν σε μια 20ετία και δεν πληρωνόμαστε για το τίποτα. Αυτό είναι πια το θέατρο, να πληρώνουμε για να παίζουμε γιατί στο παρελθόν ήμασταν τρομεροί αριβίστες και το χάσαμε και τώρα προσπαθούμε να μαζέψουμε τα ασυμμάζευτα.
Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;
Η παράσταση “Το μυστικό κλειδί της Πηνελόπης Δέλτα” θα ταξιδέψει σε πολλά μέρη της Ελλάδας όπως στην Καστοριά, στην Θεσσαλονίκη, στην Πτολεμαίδα, στα Γρεβενά αλλά και στα Τζουμέρκα στην Άρτα από τα οποία είμαι από κει και χαίρομαι πολύ που οι δήμοι μου έδωσαν την ευκαιρία να βρεθώ εκεί γιατί ήταν ένα όνειρο ζωής. Το κόνσεπτ είναι παρείστικο στο έπακρον και όπως αντιλαμβάνομαι εγώ την δουλειά, όχι παρέα αλλά επαγγελματικά φίλοι και όλο αυτό με ενδιαφέρει. Πιστεύω ότι και το θέατρο πήγε μπροστά δυστυχώς ή ευτυχώς από παρέες. Το θέατρο είναι ένα οικοδόμημα και το οικοδόμημα δεν χτίζεται από έναν. Όσον αφορά τα νέα σχέδια συζητάω για πολλά πρότζεκτ και θεατρικά και τηλεοπτικά αλλά προς το παρόν δεν έχω κάτι να ανακοινώσω. Είμαι έτοιμος να κάνω πράγματα, ακόμα δεν έχω όμως κάτι να ανακοινώσω.
Χωράει ακόμα το όνειρο στις μέρες μας;
Εγώ ζω το παρόν και η καριέρα μου δεν έχει σχέση με τα επαγγελματικά. Θέλω να κάνω καριέρα ανθρώπου. Ονειρεύομαι να γίνω καλύτερος άνθρωπος και να φέρνω το καλό γύρω μου και το επαγγελματικό κολλάει δίπλα αλλά πάντα θέλω να είμαι όμορφος άνθρωπος.