28/07/2021

CheckinArt

art & culture magazine

ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΑΤΣΑΦΑΔΟΣ:”ΕΙΜΑΙ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΙΑ ΔΕΝ ΜΟΥ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΝΑ ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΑΜΑ ΚΑΝΕΙΣ ΜΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑ”

Ένας ηθοποιός με μια λαμπρή πορεία στον χώρο όλα αυτά τα χρόνια, με τις δουλειές του να αναγράφονται στο βιογραφικό του με χρυσά γράμματα και με μοναδικές συνεργασίες με αξιόλογα άτομα στον χώρο.

google.com, pub-6873176564829315, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Ο Θοδωρής Κατσαφάδος με αφορμή τις θεατρικές παραστάσεις “Άμλετ” και “Η παναγία των παρισίων” μίλησε αποκλειστικά στον Πάνο Σταματόπουλο και στο Checkinart!

Kαλώς ορίσατε στο Checkinart! Η νέα χειμερινή σεζόν σας βρίσκει σε 2 θεατρικές δουλειές, στον Άμλετ στο Altera Pars και στην Παναγία των Παρισίων στο Παλλάς! Πως νιώθετε για αυτά τα 2 νέα ξεκινήματα;

Καταρχάς χαίρομαι πολύ που συνεχίζουμε και την φετινή σεζόν τον Άμλετ σε ένα διαφορετικό θέατρο έπειτα από το Άνεσις που βρεθήκαμε για 2 χρόνια μαζί με το “Έγκλημα και Τιμωρία”. Έπειτα από 3 χρόνια ο Άμλετ μεταφέρθηκε στο Altera Pars, με κάποιες αντικαταστάσεις στους ρόλους και μιλάμε για μια καινούργια παράσταση γιατί πρώτον έχουμε νέα πρόσωπα στη διανομή αλλά βρισκόμαστε και σε ένα νέο χώρο. Ο χώρος καθορίζει πάρα πολύ μια παράσταση, έχει γίνει μια εντελώς διαφορετική εκτέλεση στο υποκριτικό κομμάτι και έχει μεγάλες διαφορές που ακόμα και για έναν θεατή που το έχει παρακολουθήσει πέρσι, μπορεί να έχει ενδιαφέρον και να το δει και φέτος γιατί σίγουρα θα δει κάτι άλλο.Αυτή η αλλαγή ενεργοποιεί και εμάς διότι έτσι δεν ρουτινιάζουμε, είναι κάτι πιο φρέσκο από το περσινό σαν να  είναι μια νέα αντιμετώπιση και αυτό μας δίνει ένα κίνητρο, κάνοντας έτσι ένα καινούργιο ανέβασμα του έργου. Όλη η ομάδα είναι αρκετά ευχαριστημένη με τον κόσμο να έχει αγκαλιάσει θερμά την πρόταση μας και με ένα μοναδικό επιτελείο ηθοποιών και συντελεστών να προσπαθούν πάντα για το καλύτερο.

Η δεύτερη μου δουλειά φέτος είναι η Παναγία των Παρισίων στο Παλλάς, κάτι που με κάνει να νιώθω πολύ χαρούμενο. Σε αυτή τη δουλειά μιλάμε για ένα άλλο είδος θεάτρου το οποίο επίσης με γοητεύει. Η Σοφία Σπυράτου η οποία έχει αναλάβει την συνολική σκηνοθεσία και τις χορογραφίες του έργου, έχει κάνει  μια εξαιρετική δουλειά όπως έχει κάνει όλα αυτά τα χρόνια στα projects που κατά καιρούς αναλαμβάνει. Είμαι πολύ τυχερός που βρίσκομαι σε αυτή τη δουλειά και σε αυτή την ομάδα μαζί με τον Δημήτρη Πιατά, την Νάντια Κοντογεώργη και 20 εξαιρετικά παιδιά που αποτελείται από χορευτές, ακροβάτες, μουσικούς και τραγουδιστές. Μπορεί να κουράζομαι αρκετά γιατί πολλές φορές ξεκινάω από νωρίς το πρωί και καταλήγω σπίτι μου αργά το βράδυ αλλά δηλώνω ευτυχής γιατί πρώτον και οι 2 δουλειές που συμμετέχω είναι εξαιρετικές και δεύτερον γιατί στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε το να έχουμε τόσο καλή δουλειά, με κάνει να νιώθω μόνο ευγνωμοσύνη και τύχη μεγάλη.

Νιώθω πολύ δημιουργικός αυτή την περίοδο και συνεχίζω και τις τηλεοπτικές μου δουλειές. Έπειτα από το guest που έκανα στο Γυναίκα Χωρίς Όνομα στον Αντ1, συμμετείχα σε ένα επεισόδιο στο Ου Φονεύσεις με τον αγαπημένο μου Πάνο Κοκκινόπουλο και την Μαρία Καβογιάννη. Πρόκειται για ένα πολύ δυνατό επεισόδιο και ψυχολογικά αρκετά σκληρό αλλά με πάρα πολύ υποκριτικό ενδιαφέρον.

Η κρίση μπήκε και στον καλλιτεχνικό χώρο και ακούμπησε και τη τηλεόραση αλλά και το θέατρο. Θεωρείτε ότι σήμερα ακόμα και με ένα χαμηλό budget, παρουσιάζονται αξιόλογες παραγωγές στο κοινό;

Σήμερα γίνονται πολύ ωραίες παραστάσεις αλλά και  καλές παραγωγές που αρχίζουν να γίνονται τηλεοπτικά με μια άλλη οικονομική λογική. Όλοι οι εμπλεκόμενοι σε αυτή την δουλειά θα πρέπει να ξεχάσουν τα δεδομένα προ του 2009. Για μένα που βρίσκομαι 45 χρόνια στη δουλειά, υπήρχε μια ανοδική κατάσταση και εξελισσόμενη και στις αμοιβές μας στο θέατρο αλλά και στη τηλεόραση μέχρι το 2009 που έκανα το Νησί. Εκεί πρωτοάκουσα την λέξη κρίση, εκεί ξεκίνησε η μεγάλη αλλαγή και από κει και έπειτα τα πράγματα άλλαξαν σε δραματικό βαθμό. Αυτό που λέω στους συναδέλφους μου συνέχεια είναι ότι δεν πρέπει να σκεφτόμαστε τις αμοιβές  του παρελθόντος γιατί τότε θα τρελαθούμε τελείως. Θα πρέπει να σκεφτόμαστε ότι βρισκόμασταν σε μια άλλη χώρα και τώρα ήρθαμε σε μια άλλη με ένα διαφορετικό νόμισμα και άλλες οικονομικές δυνατότητες. Όταν οι πρωταγωνιστές έχουν ρίξει τις αμοιβές τους μετά το 2009 σε  πολύ μεγάλο βαθμό και εμείς που δεν είμαστε τα πρώτα ονόματα θα πρέπει να πράξουμε το ίδιο για να επιβιώσουμε.

Το μεγάλο πρόβλημα τη σημερινή εποχή εστιάζεται στα νέα παιδιά που βγαίνουν από τις δραματικές σχολές και στη μεγάλη ανεργία-ζήτηση που επικρατεί. Δυστυχώς τα νέα παιδιά πρέπει να έχουν πολύ ψυχραιμία και υπομονή για να καταφέρουν να επιβιώσουν.

 

Έχετε περάσει όλα αυτά τα χρόνια από τον χώρο της τηλεόρασης με σπουδαίες σειρές που ακόμα και σήμερα μέσω των επαναλήψεων, παίζουν πολύ ψηλά στις προτιμήσεις του κόσμου. Πως είδατε το μαύρο στη συχνότητα του Μega;

Το μαύρο του Μega ήταν κάτι που με στεναχώρησε πολύ και συνεχίζει να με πονάει γιατί ήταν ένα κανάλι στο οποίο έκανα σπουδαίες παραγωγές αλλά και σοβαρή δουλειά στο αντικείμενο της δουλειάς μου. Μπορεί κατά καιρούς να είχα και άλλους χώρους δράσης καθώς έκανα πολλές δουλειές στον Αnt1, στον Alpha και στον Σκαι αλλά οι εργαζόμενοι του που είχαν απλήρωτα δεδουλευμένα μηνών, ζουν πραγματικά δύσκολες στιγμές γιατί δεν βρίσκουν κάποιο κανάλι να τους απορροφήσει σε μια περίοδο που οι επιχειρήσεις απολύουν κόσμο και δεν προσλαμβάνουν. Τους σκέφτομαι αρκετές στιγμές  και δεν μπορώ να συμπαρασταθώ με κάποιο τρόπο παρά μόνο με τη σκέψη μου. Προσωπικά πίστευα ότι μέχρι τελευταία στιγμή θα βρεθεί μια λύση και δεν θα φτάσει στο σημείο να κλείσει. Αυτό που έγινε τις προηγούμενες μέρες με το  απόλυτο μαύρο, είναι θλιβερό και θα πρέπει να μας κάνει να σκεφτόμαστε ότι όσο λέμε για ένα κανάλι που έκλεισε, όλα είναι υποψήφια για αυτή την μοίρα όπως είναι και οι άνεργοι ηθοποιοί.

Κατά καιρούς συνεργάζεστε με νέα παιδιά, άφθαρτα στο χώρο τα οποία κυνηγούν το όνειρο τους στην υποκριτική. Πως βλέπετε την σημερινή νέα γενιά των ηθοποιών;

Αυτό που έχω διαπιστώσει τα τελευταία χρόνια είναι ότι τα νέα παιδιά έχουν περισσότερα και μεγαλύτερα προσόντα από ότι είχαμε εμείς στα νιάτα μας. Όταν ξεκινούσα στο Εθνικό και βρισκόμουν στους χορούς στην Επίδαυρο, λίγο να μην φαλτσάραμε λέγαμε ότι τραγουδούσαμε ικανοποιητικά. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν παιδιά με απίστευτα προσόντα στο τραγούδι και στο χορό και υπάρχουν άλλα τόσα παιδιά που δεν μπορούν να απορροφηθούν στο χώρο. Οι δουλειές μπορεί να συνεχίζονται όμως  λόγω οικονομικών προβλημάτων στο ελεύθερο θέατρο τα έργα που ανεβαίνουν είναι λιγοπρόσωπα. Οι μεγάλες παραγωγές που έκανε η Βουγιουκλάκη, η Καρέζη και ο Κατράκης με 40 άτομα στον θίασο δεν γίνονται πια. Σήμερα ακούς παραγωγές με 8 και 10 πρόσωπα και τα θεωρείς πολλά. Αυτό σημαίνει ότι τα νέα παιδιά θα πρέπει να επιδείξουν υπομονή, επιμονή και να ελπίζουν πάντα για το καλύτερο.

Τι απαντάτε προσωπικά στην έπαρση;

Στην έπαρση κάποιου αδιαφορώ και κατεβάζω απευθείας ρολά. Μου αρέσει να συνεργάζομαι με ανθρώπους που έχουν ένα σκηνικό ήθος όταν παίζουμε μαζί ή συνεργαζόμαστε και αναζητώ μια σεμνότητα και μια στήριξη γιατί το επάγγελμα μας είναι ομαδικό. Δεν μπορώ την αλαζονεία γιατί είναι από τα χειρότερα ελαττώματα που αντιπαθώ στους ανθρώπους μαζί με την έπαρση. Λόγω του ότι  την υποψιάζομαι πολύ εύκολα, προφυλάσσω τον εαυτό μου και δεν θέλω να έχω κάποια επαφή με όλο αυτό. Θέλω να είμαι με ανθρώπους που αντιμετωπίζουμε με την ίδια αγάπη και τον ίδιο σεβασμό, το επάγγελμα και τους συναδέλφους.

Είμαι πολλά χρόνια σε αυτή τη δουλειά και πια δεν μου επιτρέπεται να θεωρώ ότι είναι κάτι άμα κάνεις μια επιτυχία. Δεν χρειάζεται να προβάλεις το τι έχεις κάνει, ας τα λένε οι άλλοι για σένα και όχι εσύ για τον εαυτό σου γιατί αυτό είναι ματαιοδοξία και τίποτα άλλο. Mε θλίβει όταν ακούω συναδέλφους και μάλιστα σε δημόσιο βήμα να λένε ότι “εγώ είμαι ο μεγαλύτερος ηθοποιός της γενιάς μου και ότι έχω κάνει τόσα πολλά”.  Δεν θα πρέπει κανείς να είναι κριτική επιτροπή του εαυτού του γιατί αυτό είναι δουλειά του κοινού και όχι του συναφιού μας”. Με συγκινεί στη δουλειά μου ότι ναι μεν με γνωρίζουν αλλά έχω καταλάβει ότι με αγαπάνε κιόλας και θαυμάζουν τις δουλειές μου. Οι δικοί μου άνθρωποι θα πουν μόνο τα καλά σε σχέση με το κοινό που θα μου πει όλη την αλήθεια.

Θεωρείτε ότι ακόμα και σήμερα υπάρχει ένας διαχωρισμός στο επάγγελμα ανάμεσα στο ποιοτικό και στο εμπορικό θέαμα; Θα σας ενοχλήσει αν ακούσετε ότι κάποιοι σας κατατάσσουν σε μια κατηγορία;

Δεν καταλαβαίνω αυτούς τους διαχωρισμούς! Δεν υπάρχει ποιοτικό και μη ποιοτικό αν κάνεις πολύ καλά τη δουλειά σου. Το 1980 που δούλεψα με τον Μάνο Κατράκη στο επιτυχημένο έργο “Ντα”, ένας σκηνοθέτης μου είπε ” δεν θα είσαι πάντα με έναν Μάνο Κατράκη ή με έναν πρώτο ρόλο δίπλα σε έναν τέτοιο ηθοποιό αλλά θα κάνεις και πράγματα που μπορεί να μην είναι του ίδιου μεγέθους αλλά όταν  κάνεις σοβαρά τη δουλειά σου, είναι σαν να δημιουργείς πάνω σου υδράργυρο”. Αυτό το έχω σαν νόμο στο κεφάλι μου, ότι και να κάνω είτε είναι το Νησί, είτε είναι μια παράσταση στο Παλλάς. Όταν πω το ναι σε μια δουλειά, την κάνω σοβαρά με πολύ αγάπη και ενδιαφέρον χωρίς κανέναν διαχωρισμό.

Τα τελευταία χρόνια το κομμάτι της επικοινωνίας έχει μεταφερθεί σε ένα άλλο επίπεδο,  αυτό των social media. Πως βλέπετε αυτή τη νέα τάση που πολλοί συνάδελφοι σας προωθούν τη δουλειά τους μέσα από αυτό τον μηχανισμό; 

Έχω πολύ κακή σχέση με τα ηλεκτρονικά μέσα! Ομολογώ και θέλω να είμαι πολύ ειλικρινής ότι ναι μεν δεν ξέρω να τα χειρίζομαι αλλά με ενοχλεί και αυτή η υπερχρήση τους από τους πάντες. Βλέπω συναδέλφους στα καμαρίνια και στις πρόβες να βρίσκονται πάντα με ένα κινητό στο χέρι και έχω αρχίσει να μισώ το κινητό. Για μένα αυτό έχει φτάσει στα όρια της εξάρτησης και είναι κάπως επικίνδυνο γιατί δεν υπάρχει καθόλου επικοινωνία. Βρισκόμαστε σε ένα διάλειμμα, σε μια πρόβα και βλέπεις όλους να είναι με ένα κινητό στο χέρι  και αυτό κατά την γνώμη μου έχει παραγίνει σε κάποιο βαθμό.

Το τελευταίο διάστημα έγινε μια μεγάλη συζήτηση στο χώρο για το αν ένας άνθρωπος που δεν είναι ηθοποιός, μπορεί να παίξει σε μια παράσταση ή σε ένα σήριαλ. Ποια είναι η γνώμη σας για αυτό;

Δεν συμφωνώ με αυτό που γίνεται γιατί κάθε δουλειά έχει τις σπουδές της, τους νόμους της και τα κλειδιά της. Τα τρία χρόνια στην σχολή δεν θα σε κάνουν απαραίτητα ηθοποιό αλλά θα σου δώσουν κάποιες αρχές αλλά και μια εικόνα του τι σημαίνει θέατρο.

Το να είσαι γνωστός δεν είναι προσόν για να παίξεις ούτε στη τηλεόραση αλλά ούτε και στο θέατρο. Με την λογική του ότι “είσαι γνωστός” , έλα να γίνεις και τραγουδιστής αλλά και γιατρός, κάτι που δεν στέκει με τίποτα. Πολλοί άνθρωποι της δουλειάς μας προτείνουν δουλειές σε ανθρώπους που είναι απλά γνωστοί, κάτι που με βρίσκει εντελώς αντίθετο. Δεν καταλαβαίνω την λογική του ότι “αυτός είναι ένα ωραίο παιδί άρα ανταποκρίνεται και στις ανάγκες του ρόλου” γιατί υπάρχουν πολλοί ηθοποιοί που έχουν ωραία εμφάνιση και μπορούν να παίξουν αυτούς τους ρόλους και ας μην προέρχονται από κάποιο ριάλιτι.  Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί έρχεται ο καθένας να παίξει για 2-3 χρόνια, παίρνοντας τη δουλειά από κάποιον που είναι επαγγελματίας με την δικαιολογία ότι το κάνει για να δοκιμαστεί. Το θέατρο δεν είναι δοκιμή.

Μετά από μια μεγάλη πορεία στον χώρο με πολλές επιτυχημένες δουλειές και αξιόλογες συνεργασίες, χωράει ακόμα ένα καλλιτεχνικό όνειρο στη ζωή σας;

Όνειρα θα έχω πάντα γιατί αυτό με κρατάει ζωντανό, με τα περισσότερα να είναι καλά. Αν κάνω τώρα έναν απολογισμό, τα περισσότερα όνειρα είναι καλά. Νιώθω πολύ ευγνωμοσύνη και τύχη που είμαι σε αυτή τη δουλειά που έχω κάνει τις συγκεκριμένες δουλειές και που έχω συνεργαστεί με τόσους ταλαντούχους ηθοποιούς και σκηνοθέτες. Μόνο ευγνωμοσύνη και ένα μεγάλο ευχαριστώ αισθάνομαι να πω από την μοίρα που μου έφερε αυτή τη δουλειά στη ζωή μου.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Αυτή τη περίοδο έχω επικεντρωθεί στις δύο παραστάσεις, στο Παλλάς και στο Altera Pars και νιώθω πολύ χαρούμενος για το μέχρι τώρα αποτέλεσμα και των δύο. Γίνονται συζητήσεις για κάτι που αφορά τη τηλεόραση για την περίοδο του καλοκαιριού αλλά ακόμα δεν είναι τίποτα ανακοινώσιμο. Τέλος θα ήθελα να ανεβάσω ξανά μια παράσταση που ετοίμασα με τους υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού με τίτλο “Η αυλή των θαυμάτων” ,μια δουλειά που πήγε πολύ καλά για την οποία βρίσκομαι στα σκαριά του νέου της ανεβάσματος.

 

 

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ
%d bloggers like this: