ΑΝΕΒΑΣΜΕΝΟ… ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ!

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο σε μέσον όρο τριετίας παρουσιάζει αύξηση επισκεπτών 3,7% και εσόδων 40,6%.

«Αν θέλεις να δεις πώς πάει ένα μουσείο, να κοιτάζεις τι γράφουν οι επισκέπτες του», έλεγε έμπειρος αρχαιολόγος χρόνια πριν, συστήνοντας στους διευθυντές των δημόσιων μουσείων να «ξεσκονίζουν» το βιβλίο επισκεπτών. Η διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου δρ Μαρία Λαγογιάννη – Γεωργακαράκου το διαβάζει συχνά. Οι «Οδύσσειες», που επιμελήθηκε, μετρούν ήδη δύο τόμους σχόλια. «Oλα είναι όμορφα. Ευχαριστώ. It is as great as China», γράφει ο Shijiuhui. Ο Josh Krug είναι πιο προσωπικός: «Μια εμπνευσμένη έκθεση που με κάνει να εκτιμώ το προνόμιο να είμαι ζωντανός», ενώ η Janine από τη Μινεσότα έγραψε: «Σας ευχαριστώ για το μεγάλο διανοητικό διάλειμμα από την αγωνία της σκέψης των εκλογών στις ΗΠΑ, διώξατε την κατήφεια και την κατάθλιψή μου».

Ναυαρχίδα πολιτισμού, το Εθνικό Αρχαιολογικό προωθεί την αρχαιολογική έρευνα, τη συντήρηση, τη μουσειακή εκπαίδευση, προβάλλει τον ελληνικό πολιτισμό, υποστηρίζει την κοινωνική διάχυση των ανθρωπιστικών αξιών, παραμένοντας ανοικτό και εξωστρεφές, όπως είπε χθες το απόγευμα η διευθύντριά του στην εκδήλωση που οργάνωσε το μουσείο με την Εταιρεία των Φίλων.

«Αν θέλεις να δεις πώς πάει ένα μουσείο, να κοιτάζεις τι γράφουν οι επισκέπτες του», έλεγε έμπειρος αρχαιολόγος χρόνια πριν, συστήνοντας στους διευθυντές των δημόσιων μουσείων να «ξεσκονίζουν» το βιβλίο επισκεπτών. Η διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου δρ Μαρία Λαγογιάννη – Γεωργακαράκου το διαβάζει συχνά. Οι «Οδύσσειες», που επιμελήθηκε, μετρούν ήδη δύο τόμους σχόλια. «Oλα είναι όμορφα. Ευχαριστώ. It is as great as China», γράφει ο Shijiuhui. Ο Josh Krug είναι πιο προσωπικός: «Μια εμπνευσμένη έκθεση που με κάνει να εκτιμώ το προνόμιο να είμαι ζωντανός», ενώ η Janine από τη Μινεσότα έγραψε: «Σας ευχαριστώ για το μεγάλο διανοητικό διάλειμμα από την αγωνία της σκέψης των εκλογών στις ΗΠΑ, διώξατε την κατήφεια και την κατάθλιψή μου».

Ναυαρχίδα πολιτισμού, το Εθνικό Αρχαιολογικό προωθεί την αρχαιολογική έρευνα, τη συντήρηση, τη μουσειακή εκπαίδευση, προβάλλει τον ελληνικό πολιτισμό, υποστηρίζει την κοινωνική διάχυση των ανθρωπιστικών αξιών, παραμένοντας ανοικτό και εξωστρεφές, όπως είπε χθες το απόγευμα η διευθύντριά του στην εκδήλωση που οργάνωσε το μουσείο με την Εταιρεία των Φίλων.

Οι 460.642 επισκέπτες που υποδέχθηκε το 2016 δεν είναι μικρός αριθμός, αν αναλογιστεί κανείς τη θέση του στην προβληματική Πατησίων. Σε μέσον όρο τριετίας παρουσιάζει αύξηση επισκεπτών 3,7% και εσόδων 40,6%, ενώ σε μέσον όρο πενταετίας η αύξηση των επισκεπτών ανέρχεται στο 25,2% και των εσόδων στο 61,9%. Ειδικά το 2016 παρουσιάζει μείωση επισκεπτών κατά 3,4%, τάση που καταγράφεται σε όλα τα μουσεία της χώρας και βέβαια αύξηση εσόδων κατά 24,5%, καθώς, όπως είναι γνωστό, ακρίβυναν τα εισιτήρια. Ομως το τελευταίο τρίμηνο του έτους, από τότε δηλαδή που λειτουργούν οι «Οδύσσειες», παρουσιάζει αύξηση κοινού κατά 25,1% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015. «Η εντυπωσιακή αυτή αύξηση για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα σε μέσο τριετίας φθάνει το 21,6% και σε μέσο πενταετίας το 44,6%! Είναι φανερό ότι οι “Οδύσσειες” έκαναν τη διαφορά», είπε για την έκθεση που υποστηρίχθηκε οικονομικά από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, η προβολή της έγινε από την ΕΡΤ, τη «Συμμαχία για την Ελλάδα», που έστειλε το σποτ σε σημεία της πόλης, και τη ΣΤΑΣΥ Α.Ε., η οποία το προβάλλει στις σταθερές συγκοινωνίες.

Το 2017 θα μας απασχολήσουν τα μεγάλα ερευνητικά προγράμματα που αφορούν τη δημοσίευση των γλυπτών και των αγγείων του σε μεγάλα corpora, τη μελέτη του αρχείου του Παναγή Σταματάκη, γενικού εφόρου Αρχαιοτήτων και επόπτη των ανασκαφών του Ερρίκου Σλήμαν στους βασιλικούς τάφους των Μυκηνών, την επανεξέταση του αρχειακού υλικού για την Ακρόπολη του Σέσκλου και του Διμηνίου, την έρευνα της κατάστασης διατήρησης των αρχαίων υφασμάτων και την ανάπτυξη της μεθοδολογίας συντήρησης και παρουσίασής τους.

Υπάρχουν, επίσης, οι συνεργασίες με άλλους φορείς (Ακαδημία Αθηνών, Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών, «Δημόκριτος», ΕΜΠ, Λούβρο, Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Ιατρικό Κέντρο Αθηνών) για την κατασκευή και τον χρωματισμό των κυκλαδικών ειδωλίων, τις τεχνικές διακόσμησης των μυκηναϊκών χρυσών κοσμημάτων, τις αιγυπτιακές μούμιες με σύγχρονες τεχνικές απεικόνισης, την πολυχρωμία των ξύλινων αναθηματικών πινάκων από το σπήλαιο Πιτσά Κορινθίας κ.ά.

Η επόμενη περιοδική έκθεση θα διερευνήσει τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής σε ετερογενή κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα και θα καταγράψει τις αμέτρητες όψεις του ωραίου στην αρχαία τέχνη. Στο μεταξύ, το μουσείο ενθαρρύνει νέες αναγνώσεις για τις συλλογές του, συνεχίζει τις δράσεις στο καφέ και το αίθριο, τις συναυλίες, τους περιπάτους, τα εκπαιδευτικά προγράμματα.

Οι 460.642 επισκέπτες που υποδέχθηκε το 2016 δεν είναι μικρός αριθμός, αν αναλογιστεί κανείς τη θέση του στην προβληματική Πατησίων. Σε μέσον όρο τριετίας παρουσιάζει αύξηση επισκεπτών 3,7% και εσόδων 40,6%, ενώ σε μέσον όρο πενταετίας η αύξηση των επισκεπτών ανέρχεται στο 25,2% και των εσόδων στο 61,9%. Ειδικά το 2016 παρουσιάζει μείωση επισκεπτών κατά 3,4%, τάση που καταγράφεται σε όλα τα μουσεία της χώρας και βέβαια αύξηση εσόδων κατά 24,5%, καθώς, όπως είναι γνωστό, ακρίβυναν τα εισιτήρια. Ομως το τελευταίο τρίμηνο του έτους, από τότε δηλαδή που λειτουργούν οι «Οδύσσειες», παρουσιάζει αύξηση κοινού κατά 25,1% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015. «Η εντυπωσιακή αυτή αύξηση για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα σε μέσο τριετίας φθάνει το 21,6% και σε μέσο πενταετίας το 44,6%! Είναι φανερό ότι οι “Οδύσσειες” έκαναν τη διαφορά», είπε για την έκθεση που υποστηρίχθηκε οικονομικά από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, η προβολή της έγινε από την ΕΡΤ, τη «Συμμαχία για την Ελλάδα», που έστειλε το σποτ σε σημεία της πόλης, και τη ΣΤΑΣΥ Α.Ε., η οποία το προβάλλει στις σταθερές συγκοινωνίες.

Το 2017 θα μας απασχολήσουν τα μεγάλα ερευνητικά προγράμματα που αφορούν τη δημοσίευση των γλυπτών και των αγγείων του σε μεγάλα corpora, τη μελέτη του αρχείου του Παναγή Σταματάκη, γενικού εφόρου Αρχαιοτήτων και επόπτη των ανασκαφών του Ερρίκου Σλήμαν στους βασιλικούς τάφους των Μυκηνών, την επανεξέταση του αρχειακού υλικού για την Ακρόπολη του Σέσκλου και του Διμηνίου, την έρευνα της κατάστασης διατήρησης των αρχαίων υφασμάτων και την ανάπτυξη της μεθοδολογίας συντήρησης και παρουσίασής τους.

Υπάρχουν, επίσης, οι συνεργασίες με άλλους φορείς (Ακαδημία Αθηνών, Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών, «Δημόκριτος», ΕΜΠ, Λούβρο, Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Ιατρικό Κέντρο Αθηνών) για την κατασκευή και τον χρωματισμό των κυκλαδικών ειδωλίων, τις τεχνικές διακόσμησης των μυκηναϊκών χρυσών κοσμημάτων, τις αιγυπτιακές μούμιες με σύγχρονες τεχνικές απεικόνισης, την πολυχρωμία των ξύλινων αναθηματικών πινάκων από το σπήλαιο Πιτσά Κορινθίας κ.ά.

Η επόμενη περιοδική έκθεση θα διερευνήσει τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής σε ετερογενή κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα και θα καταγράψει τις αμέτρητες όψεις του ωραίου στην αρχαία τέχνη. Στο μεταξύ, το μουσείο ενθαρρύνει νέες αναγνώσεις για τις συλλογές του, συνεχίζει τις δράσεις στο καφέ και το αίθριο, τις συναυλίες, τους περιπάτους, τα εκπαιδευτικά προγράμματα.

πηγή: H Καθημερινή

Related posts

Leave a Comment