31/10/2020

CheckinArt

art & culture magazine

GLORIA, Η “ΙΕΡΗ” ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΟΥ VIVALDI. ΥΠΟΚΛΙΘΕΙΤΑΙ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΟΥ. ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ ΣΕ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Philippe Béziat.

Το 1701 Ο Antonio Vivaldi

google.com, pub-6873176564829315, DIRECT, f08c47fec0942fa0

διορίστηκε δάσκαλος βιολιού στο Ospedale della Pieta – ένα ορφανοτροφείο που ειδικεύτηκε στη μουσική εκπαίδευση για νεαρά κορίτσια. Ο αρχηγός της χορωδίας, Francesco Gasparini, αποσύρθηκε το 1713 και ο διάδοχός του δεν θεωρήθηκε αρκετά επιτυχημένος ως συνθέτης. Ο Vivaldi επιλέχθηκε για να δημιουργήσει  όλες τις συνθέσεις που απαιτούνται για το παρεκκλήσι.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ο Vivaldi συνέθεσε τα έργα που έχουν εγγραφεί σε αυτήν την ενότητα. Εκτός από αυτά τα κομμάτια, έκτοτε ανακαλύφθηκε ότι υπήρχε συμβατική απαίτηση για τον αρχηγό της χορωδίας να συνθέσει δύο νέες δημιουργίες της Λειτουργίας και των Εσπερινών για το Πάσχα και τη Γιορτή της Επίσκεψης. Αν το θεωρήσουμε ότι ο Βιβάλντι τήρησε αυτές τις προϋποθέσεις καθ ‘όλη τη διάρκεια του χρόνου που ασχολήθηκε για να συνθέσει για την Πίετα, μπορούμε να υποθέσουμε ότι ο συνθέτης έγραψε πολύ πιο εκκλησιαστική μουσική από ό, τι μας έχει συνηθήσει. Τα υπέροχα έργα αυτής της ενότητας καταδυκνείουν μόνο ένα μικρό δείγμα της λαμπρότητας του Vivaldi σε αυτό το είδος.
Το Gloria in D είναι το πιο δημοφιλές χορωδιακό έργο του Βιβάλντι και ένα από τα πιο εκτεταμένα σκηνικά ενός λειτουργικού κειμένου. Το φωτεινό άνοιγμα «Gloria» είναι γνωστό μεταξύ των χορωδικών τραγουδιστών και των οργάνων, με πολλά από τα φωνητικά σ’υμβολα να διερευνούν τα ίδια τα όρια της τονικότητας που ήταν κοινή εκείνη την εποχή. Η δουλειά τελειώνει με μια λαμπρή φούγκα: «Cum Sancto Spiritu». Το Magnificat in G minor είναι ένα άλλο από τα αριστουργήματα του Vivaldi. Αρχικά εμφανίστηκε σε πολλές διαφορετικές εκδόσεις. αυτή που παρουσιάστηκε εδώ είναι η τελική έκδοση – που διοργανώθηκε για μια παράσταση στην Pieta το 1739 – η οποία περιείχε πέντε νεοσύστατες σόλο κινήσεις συναυλίας με συνοδεία ενχόρδων, που προορίζονταν για τους καλύτερους νέους μουσικούς στο σχολείο. Τόσο το Gloria όσο και το Magnificat θα είχαν εκτελεστεί από κορίτσια και γυναίκες, οι οποίες λέγονται ότι είχαν καλύψει και τα κάτω φωνητικά μέρη.

Η θαυμάσια ηλιόλουστη φύση της Gloria, με τις ξεχωριστές μελωδίες και τους ρυθμούς της, είναι χαρακτηριστική όλων των συνθέσεων του Vivaldi, δίνοντάς της μια άμεση και παγκόσμια γοητεία. Η αίσθηση ελευθερίας είναι απο μια χαρούμενη χορωδία, με τρομπέτα και oboe obligato. Η εκτεταμένη ορχηστρική εισαγωγή καθορίζεται δύο απλά βήματα, ένα από τα άλματα οκτάβας, το orher ένα γρηγορότερο, σχήμα quaver – semiquaver, που λειτουργεί ως ritornello. Η χορωδία μπαίνει με τραγούδι, διακηρύσσοντας συλλαβικά το κείμενο σε κανονικούς ρυθμούς, σε αντίθεση με το ορχηστρικό ριτορνέλλο, το οποίο περιέχει το μεγαλύτερο μέρος του μελωδικού ενδιαφέροντος της κίνησης.

– Το Vivaldi’s Gloria (RV589) είναι ένα από τα πιο δημοφιλή χορωδιακά έργα που έχουν γραφτεί και εκτελεστεί ποτέ, από επαγγελματίες και ερασιτέχνες. Η ευχάριστη διάθεσή του, οι όμορφες άριες και η εορταστική ορχήστρα συνοδεύουν πλήρως τη φήμη του.

Το σκοτεινότερο Magnificat στο G minor είναι μια υπέροχη, ώριμη δουλειά, που εκφράζει το αίσθημα του θαύματος .

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ