Wed. Jan 19th, 2022
Rate this post

«Ο Αμερικάνος»

google.com, pub-6873176564829315, DIRECT, f08c47fec0942fa0

του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
με τον Θανάση Σαράντο

 

Η παράσταση που αγαπήθηκε από κοινό και κριτικούς

Το αριστουργηματικό διήγημα του Παπαδιαμάντη
επιστρέφει on demand μέσω της viva.gr

Από 23 Δεκεμβρίου 2021 – 7 Ιανουαρίου 2022

 13ος χρόνος επιτυχίας

Ο «Αμερικάνος», η παράσταση που βασίζεται στο ομώνυμο αριστουργηματικό διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και αγαπήθηκε από κοινό και κριτικούς, επιστρέφει για 13η χρονιά με ON DEMAND προβολές από 23 Δεκεμβρίου 2021 έως 7 Ιανουαρίου 2022.

Η συναρπαστική ιστορία αγάπης και ξενιτιάς σε σκηνοθεσία-ερμηνεία του Θανάση Σαράντου, πρωτότυπη μουσική σύνθεση Λάμπρου Πηγούνη με μουσικό επί σκηνής τον Κωνσταντίνο Ευαγγελίδη, από το 2009 μέχρι και σήμερα έχει ταξιδέψει σε περισσότερες από 50 πόλεις απ’ άκρη σε άκρη της Ελλάδας.

Ο Θανάσης Σαράντος ως αφηγητής, ερμηνεύει μια περσόνα του Παπαδιαμάντη, αυτή του αφηγητή που κρυφοκοιτάζει τη δράση και μεταμορφώνεται σε όλα τα πρόσωπα που αφηγείται, με τη συνδρομή της μουσικής και των ήχων από τον συνθέτη Λάμπρο Πηγούνη που ερμηνεύεται ζωντανά από τον μουσικό Κωνσταντίνο Ευαγγελίδη. Το  αποτέλεσμα είναι ένας συνεχής διάλογος της ιδιόμορφης γλώσσας του Σκιαθίτη συγγραφέα με την ζωντανή σύγχρονη μουσική: το σύμπαν των ατμοσφαιρικών ήχων που παράγονται από μια ιδιαίτερη χρήση του πιάνου όπου παίζεται και ως σαντούρι συνάδουν με τον πλούτο και την δύναμη της συναρπαστικής παπαδιαμαντικής γλώσσας.

Ηθοποιός και θεατές καλούμαστε να κοινωνήσουμε στον μυστηριώδη και μαγευτικό κόσμο του Παπαδιαμάντη, τον γεμάτο ποίηση και λυρισμό.

 Περίληψη του έργου

Ο «Αμερικάνος», Τζων Στόθισον είναι ένας «ξένος μέσα στον κόσμο του». Φυσικά, δεν είναι ούτε ξένος ούτε Αμερικάνος, αλλά ένας Έλληνας μετανάστης, που ύστερα από 25 χρόνια επιστρέφει στο νησί του, όπου κανείς δεν τον αναγνωρίζει. Περιπλανάται μόνος στην αποβάθρα του λιμανιού και τριγυρνά στα σοκάκια της μικρής συνοικίας και στα χαλάσματα του πατρικού σπιτιού του. Το μόνο που τον κάνει να συνεχίζει να ελπίζει είναι ο έρωτας: η ελπίδα ότι η αγαπημένη του ίσως να βρίσκεται ακόμα εκεί  και να τον περιμένει. Ακριβώς όπως ο Οδυσσέας, που γύρισε για να ξαναβρεί τη χαμένη του Ιθάκη στα μάτια της πιστής του Πηνελόπης. Τελικά, ο Τζων Στόθισον θα καταφέρει να γίνει ξανά ο Γιάννης που όλοι γνώριζαν;

Σημείωμα Θανάση Σαράντου

Όταν ήμουν παιδί, ο «Αμερικάνος» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη μού φαινόταν σαν ένας ήρωας κόμικ. Υπήρχε σασπένς και μυστήριο σ’ αυτό το πρόσωπο. Με ενδιέφερε η ιστορία του. Αργότερα στην εφηβεία μου, διάβασα το πρωτότυπο κείμενο. Με ερέθιζε αυτή η γλώσσα που με έναν τρόπο ήταν η ιστορία της Ελλάδας. Το ταξίδι της Ελλάδας μέσα στους αιώνες. Υπήρχαν τούρκικες και ιταλικές λέξεις, όλο το μυστήριο του ελληνικού λαού, το σταυροδρόμι διάφορων πολιτισμών που βρίσκεται σ’ ένα κομμάτι γης που περιτριγυρίζετε από θάλασσα. Πάντα με απασχολούσε να βρεθεί ένας τρόπος να μεταφερθεί στη σκηνή ο λόγος του Σκιαθίτη συγγραφέα. Αυτή η ευκαιρία μου δόθηκε το 2009, σε ένα θεατράκι, το «Άλεκτον» σε συνεργασία με τον Λάμπρο Πηγούνη, τον συνθέτη της μουσικής της παράστασης. Πλησίαζαν Χριστούγεννα. Σε ένα ξεχαρβαλωμένο πιάνο που υπήρχε στο χώρο, ο μουσικός έκανε κάποιες δοκιμές για το πώς μπορεί να υπάρχει συνομιλία του λόγου του Παπαδιαμάντη με μουσική εμπνευσμένη από το έργο και ελληνικά ηχοτοπία. Το πιάνο παίχτηκε ανορθόδοξα όχι μόνο πατώντας τα πλήκτρα, αλλά και τις χορδές, σαν να ήταν ένα σαντούρι. Έτσι προέκυψε αυτή η συνομιλία μεταξύ λόγου και μουσικής. Προσπαθήσαμε να μεταφέρουμε την ψυχολογία του βασικού ήρωα και μέσω της αφήγησης να παρελάσουν όλα τα πρόσωπα του έργου. Θεώρησα ότι αυτό ήταν ένα πολύ γοητευτικό παιχνίδι υποκριτικής και σκηνοθεσίας. Από το τίποτα προσπαθήσαμε να δώσουμε την ιστορία χωρίς σκηνικά και κοστούμια, παρά μόνο με μία βαλίτσα, ένα παλτό, ένα κασκόλ κι ένα κασκέτο. Ο κόσμος αγάπησε την παράσταση, η οποία έγινε γνωστή από στόμα σε στόμα. Έτσι άρχισε το ταξίδι του Αμερικάνου πριν από δώδεκα χρόνια και συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

 Η ταυτότητα της παράστασης

«Ο Αμερικάνος» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

θεατροποιημένη λογοτεχνία

Διάρκεια: 55 λεπτά

Συντελεστές

Σκηνοθεσία- Φωτισμοί – Ερμηνεία: Θανάσης Σαράντος

Μουσική σύνθεση: Λάμπρος Πηγούνης

Μουσικός επί σκηνής: Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης

Σκηνική επιμέλεια: Λίνα Μότσιου

Βοηθός σκηνογράφου: Χρήστος Λάσκαρης

Βοηθός σκηνοθέτη: Θεοφάνης Μιλλεούνης

Τηλεσκηνοθεσία: Μιχαήλ Μαυρομούστακος

 Οργάνωση παραγωγής: Ράνια ΠαπαδοπούλουΠαραγωγή: εταιρεία θεάτρου Ηθικόν Ακμαιότατον

Video trailer: https://youtu.be/IiaJiamw624

 Τιμή εισιτηρίων:
7 ευρώ

Αγορά εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/streaming/theater/oamerikanostouapapadiamantiondemand/

 Η μαγνητοσκόπηση υψηλής ανάλυσης, με χρήση πολλαπλών καμερών πραγματοποιήθηκε στο θέατρο Φούρνος με ειδικά διαμορφωμένη τηλεσκηνοθεσία του Μιχαήλ Μαυρομούστακου  υπό την καθοδήγηση του Θανάση Σαράντου.

Απαγορεύεται αυστηρά η μαγνητοσκόπηση, ηχογράφηση, φωτογράφηση μέρους ή/και όλης της παράστασης & κάθε χρήση οπτικοακουστικών μέσων καταγραφής. Καταστρατήγηση του παρόντος διώκεται ποινικά.

Η διαδικασία παρακολούθησης της παράστασης είναι η εξής:

Αγοράζοντας ένα εισιτήριο / κωδικό για την προβολή της παράστασης, θα λάβετε στο email σας link με τη σελίδα της παραγγελίας σας από όπου θα μπορείτε να κατεβάσετε το παραστατικό σας (εισιτήριο). Ανοίγοντας το εισιτήριό σας, παίρνετε τον μοναδικό κωδικό του barcode σας. Εισάγετε τον κωδικό αυτό στη σελίδα που αντιστοιχεί στην προβολή που έχετε επιλέξει

Η είσοδος του κοινού στην σελίδα προβολής της παράστασης δύναται να πραγματοποιηθεί από την ώρα έναρξης και έχει ισχύ 3 ωρών.

 Ενδεικτικές κριτικές για την παράσταση (2009-2021)

«…Αυτήν τη ριζιμιά, μονολιθική διάσταση του έργου συλλαμβάνει ατόφια και αποδίδει ακέραιη η κάθετη σκηνοθεσία, και η “ακάθιστη” ερμηνεία του Θανάση Σαράντου, επικολυρική, σε σωστές αναλογίες και δόσεις. Αυτό που λένε με μια λέξη, ψυχωμένη!…»
Λέανδρος Πολενάκης, ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «Η Αυγή»

 «…η συγκεκριμένη δραματοποίηση – κινηματογράφηση για το διαδίκτυο είναι το ένα άκρο της μέγιστης δυνατής θεατρικότητας που μας ωθεί αναπόφευκτα προς το άλλο άκρο της μέγιστης δυνατής κινηματογραφικότητας…»

Κωνσταντίνος Μπούρας, Εφημερίδα «Το Βήμα»

 «…Είδα μια σμιλεμένη απλότητα, που ταίριαζε θαρρώ στη γοητευτική πλαστικότητα του πρωτότυπου κειμένου. Είδα με τι τρυφερότητα ανέβηκε στo άρμα των λέξεων και μας ταξίδεψε σε μέρη, σε χρόνους, σε ιδιώματα…»

Σάββας Πατσαλίδης ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

 «….Υπάρχει ένας ξεχωριστός τόπος ανάμεσα στη σκηνή και το κοινό, μια χώρα αόρατη που ονομάζεται Μαγεία. Κάποιες παραστάσεις σου απλώνουν το χέρι για να περάσετε μαζί σ’ αυτήν την χώρα, κάποιες την καταπατούν και κάποιες σου κάνουν απεγνωσμένα νοήματα και βεβιασμένες χειρονομίες για να βρεθείς εκεί. “Ο Αμερικάνος” ανήκει στην πρώτη περίπτωση. Μας άπλωσε το χέρι με τρυφερότητα, χιούμορ και συγκίνηση και βρεθήκαμε μαζί στη χώρα της Μαγείας, σ’ αυτόν τον ενδιάμεσο τόπο όπου ιδανικά συναντιούνται το Θέατρο κι ο Θεατής…»

ΕΞΩΣΤΗΣ Θεσσαλονίκης

 «…Μακριά η διαδρομή του διηγήματος στη θεατρική σκηνή, μέσα από την εμπνευσμένη μεταφορά του από τον εκλεκτό Θανάση Σαράντο, που το σκηνοθέτησε με τη μορφή μονολόγου και το ερμηνεύει από το 2009 σε αλλεπάλληλες διαδοχικές θεατρικές σεζόν, το ταξιδεύει πιστά και αφοσιωμένα ανά την Ελλάδα και το μοιράζεται με χιλιάδες θεατές. Λιτή και ευθύβολη η σκηνοθετική του προσέγγιση αλλά και συγκινησιακά φορτισμένη, διεγείρει το συναίσθημά μας εισάγοντάς μας στο κλίμα της εποχής και την περιρρέουσα ατμόσφαιρα του διηγήματος …»
Χριστίνα Κόκκοτα – ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

 «… Ο Σαράντος κατάφερε έναν άθλο: να διατηρήσει για μια 10ετία φρέσκο, ζωντανό και επιθυμητό έναν μονόλογο στην υπέροχη καθαρεύουσα του συγγραφέα του, την αναμεμειγμένη με στοιχεία τοπικού, Σκιαθίτικου, ιδιώματος. Με ευλαβικό σεβασμό απέναντι στον δύσκολο λόγο, με εντυπωσιακή δύναμη και πληθωρικότητα, αυτός ο σπουδαίος ηθοποιός απλώνεται, ξεχειλώνει επί σκηνής και «ντύνεται» ξεχωριστά όλα τα πρόσωπα του διηγήματος…»

Τόνια Μανιατέα – ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

 «… Σκηνοθεσία, φωτισμός, συναίσθημα… ναι, ήταν κι αυτό διάχυτο στο χώρο. Όλα συνέτειναν σε ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα. Ένα θρίαμβο! …»
Νάσος Κονίτσας – noisy.gr

«…”όργωσε” την Ελλάδα με το αριστουργηματικό διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη “Ο Αμερικάνος”, ο καλός ηθοποιός και σκηνοθέτης Θανάσης Σαράντος…»
Ιλειάνα Δημάδη – ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ

 «…Ο Θανάσης Σαράντος είναι επί σκηνής ο άνθρωπος-«ορχήστρα»…» 
Αργυρώ Σταυρίδη – monopoli.gr

«…Ο Θανάσης Σαράντος, που πρωταγωνιστεί και παράλληλα υπογράφει τη σκηνοθεσία και τους φωτισμούς της παράστασης, καταφέρνει να προσπεράσει με επιτυχία τον σκόπελο της γλώσσας και να αποφύγει την παγίδα της στείρας αφήγησης, διατηρώντας, ταυτόχρονα, ακέραιο το κείμενο του συγγραφέα…»

Λίνος Αρσένης, Culture Press

 «…Ο Θανάσης Σαράντος εντυπωσίασε το κοινό με την ερμηνεία του – ή μάλλον θα έπρεπε να πούμε… τις ερμηνείες του, αφού στα διαλογικά μέρη του κειμένου μεταπηδούσε με αφοπλιστική άνεση από το ένα πρόσωπο στο άλλο…»
Λυδία Ελιόγλου – ΕΒΔΟΜΗ ΚΑΒΑΛΑΣ

«…Η σκηνική μεταφορά του διηγήματος -το οποίο παρέμεινε ανέπαφο- έδωσε με απλούστατα μέσα, σε μια εντελώς άδεια σκηνή και χωρίς «ψαγμένα» ευρήματα ή τερτίπια, ο Θ. Σαράντος …» Kultourosoupa.gr

 «… Παράσταση με μιαν απέριττη αύρα, έδωσε έμφαση στην καθαρότητα της απλότητας και στη λιτή έκφραση, υπηρετώντας άμεσα το κείμενο και τιμώντας τη μνήμη του μεγάλου Έλληνα συγγραφέα…», Αγγέλα Μάτζιου

 «… Οι φωτισμοί δημιούργησαν εξ’ αρχής μια επιβλητική και υποβλητική ατμόσφαιρα, ενώ η κινησιολογία «κούμπωνε» άψογα με τη ροή του λόγου. Ο εξαιρετικός ερμηνευτής Θ. Σαράντος, κάνοντας «διάλογο» με ένα πιάνο επί σκηνής, καταφέρνει να σε μεταφέρει σε μια αλλοτινή εποχή, χωρίς σκηνικά, με μοναδικά εργαλεία ένα παλτό και μία βαλίτσα»

Κώστας Νταλιάνης- patrasevents.gr

 « …Η παράσταση κερδίζει το στοίχημα. Κι όταν τελειώνει δεν ξέρεις για τι απ’ όλα να πρωτοχειροκροτήσεις. Ένα μονόπρακτο βασισμένο στον Παπαδιαμάντη, με έναν ηθοποιό και έναν συνθέτη επί σκηνής, αποδεικνύεται μακράν καλύτερο από άλλες πολυδιαφημισμένες υπερπαραγωγές…»

Φιλιώ Ράγκου – Η ΑΞΙΑ

«…Η διαχρονική αξία της ρέουσας παπαδιαμάντειας γλώσσας, το θέμα του διηγήματος που με έναν παράδοξο τρόπο γίνεται ξανά επίκαιρο στις μέρες μας, αλλά και η αφαιρετική και καλοδουλεμένη προσέγγιση του Σαράντου, είναι οι λόγοι που έδωσαν “πνοή” στην παράσταση η οποία συνεχίζει ακάθεκτη εδώ και 10 χρόνια…»
Έλενα Γαλανοπούλου – tospirto.net

«…Η σημασία του διηγήματος, που μετουσίωσε σε άριστο θεατρικό λόγο ο Θανάσης Σαράντος, είναι πρωτίστως η γλώσσα και το ταξίδι των θεατών σε μια άλλη Ελλάδα. Αυτή που δεν ζήσαμε, αυτή που δεν θα’ρθει ποτέ πάλι…»
Γιώργος Χριστοδούλου – Η ΣΦΗΝΑ

***

Περισσότερες πληροφορίες  για την παράσταση αναζητήστε στο:

http://ithikon-akmeotaton.blogspot.com/

 

Facebook  page:

https://www.facebook.com/oAmerikanosTouAlexandrouPapadiamante/

By Giorgos Nikolaidis

ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΜΙΑ ΙΔΕΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΥΠΕΡΤΑΤΗ ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΛΕΓΕΤΑΙ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΜΑΣ. ΥΠΗΡΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΟΣΟ ΠΙΟ ΠΙΣΤΑ ΚΑΙ ΑΛΗΘΙΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ, ΓΙΑΤΙ Η ΤΕΧΝΗ ΟΣΟ ΨΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΛΕΕΙ ΠΑΝΤΑ ΑΛΗΘΕΙΕΣ. "Η τέχνη είναι ένα ψέμα που μας βοηθάει να ανακαλύψουμε την αλήθεια." Πάμπλο Πικάσο. ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΠΟΥ ΔΕΙXNEΤΕ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΖΕΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ. ΔΥΣΚΟΛΑ ΤΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΑΛΛΑ ΕΜΕΙΣ ΘΑ ΤΑ ΔΙΑΒΟΥΜΕ ΜΕ ΛΑΧΤΑΡΑ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ. ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ - CheckinArt.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ